Follow:

Afvallen en de diëtiste

Ik zou zo graag terugkomen op het gewicht van 10 jaar geleden, of desnoods dat van 2 jaar geleden. Maar ondanks dat ik veel en veel minder eet, en ik niet minder ben gaan bewegen is het allemaal vruchteloos: ik val niet af. Gelukkig kom ik ook niet meer aan, sinds ik de medicatie voor de trage schildklier braaf slik. Maar kennelijk werkt die schildklier, de overgang en de leeftijd in het algemeen niet zo mee.

De zomerjurkjes van vorig jaar stonden niet zo tof meer, en dankzij de hete zomer kon ik zelfs mijn trouwring niet meer om vanwege te veel vocht vasthouden. Niet leuk! Zelfs mijn bmi is écht te hoog geworden. Hier Moet Iets Aan Gedaan. Dus ik heb me in uiterste wanhoop maar weer bij een diëtiste aangemeld. Na de vakantie.

Ik was overigens erg benieuwd naar mijn gewichtstoename of – afname na de vakantie, waarin ik heel anders heb gegeten dan als ik thuis vrij ben. Ik heb me niet ingehouden. We hadden half pension met heerlijk uitgebreid buffet, we lunchten in de stad en soms de Mac, maar ik heb nauwelijks tussendoortjes genomen en slechts één avond aan de wijn gezeten. Thuis zijn de maaltijden een stuk kariger, maar komen er vaker snacks of koek tussendoor, zeker in de vakantie. En wat blijkt? Voor de weegschaal maakte het allemaal niet uit. Geen grammetje.

Die diëtiste dus maar. De website beloofde nogal wat kennis en ervaring. Ook van bijvoorbeeld die schildklier en prikkelbare darmen (waardoor ik wat terughoudend met melkproducten ben). Ze was vriendelijk, dat is waar. En vast deskundige. Maar uiteindelijk stond ik toch weer buiten met een wat onbevredigd gevoel. Ik heb me voor 50 euro laten vertellen wat ik al wist. Liever mager vlees en niet te veel kaas. Meer groente en minder stroopwafels. Hoewel ik het eigenlijk best goed deed vond ze, zeker op werkdagen. Vaker een ei, een kopje yoghurt extra, geen snacks en koek tussendoor  op de vrije dagen, en extra veel groente. De truc met punten tellen wat betreft ´ongezonde´ tussendoortjes (een lange vinger is 5 punten, een patatje zonder saus 50) en dan maximaal 80 per week, die kende ik nog niet. Misschien is dat een handige tool om op de hoeveelheden te letten. En de tip om het streefgetal aan kilocaloriën in de app die ik altijd al gebruik op 1300 moet zetten. De app adviseerde me 1900 maar verder dan 1600 kom ik zelden.

En nu vraag ik me dus af of dit geen weggegooid geld was, dit advies. Of het gaat helpen. Ik ben wel weer wat meer gefocused misschien, maar veel nieuws heb ik niet geleerd. Niet veel dat ik niet al probeer, de afgelopen jaren. Misschien had ik toch op een wat andere tips gehoopt. Niet de tip om koolhydraatvrij te eten want ik weet zeker dat ik dát niet volhoud. Maar iets voor tussen de oren, een manier om gewoontes te veranderen. Een magisch vervangend ingrediënt. Een kookboek met lekkere gezonde en snel te bereiden gerechten. Ook daar gaat het vaak mis. Ik wil wel, maar lust niet zo veel, en de kinderen en de man zijn al helemaal lastig, zodat ik wel stop met slecht eten maar niet echt tot goed eten kom – zodat ik ‘s avonds als ik ga uitrusten zo’n honger krijg dat ik me te goed ga doen aan de snelle hap uit de voorraadkast. Misschien is het beste om zelf te gaan hardlopen en ondertussen het boodschappen doen en koken over te laten aan een ander. Zijnde niet mijn man en kinderen.

Tips en lekkere makkelijke en gezonde recepten zijn overigens welkom.

Share on
Previous Post Next Post

Lees ook

10 Comments

  • Reply Anke

    Ik ken het probleem!!
    Ik zou je aanraden om naar bv een orthomoleculaire dietist (of arts) te gaan.
    Iemand die net wat beter kan kijken naar wat jóuw lijf nodig heeft, ipv een standaard passepartout.
    Of kijk eens in de ayurvedische hoek.
    1300 kcal is echt heel erg weinig en volgens mij niet long term vol te houden… ik zou het niet doen hoor!
    Ik weet niet waar je woont natuurlijk, maar voel je vrij om me te berichten, ik ken best wat goeie mensen 🙂

    september 6, 2019 at 7:38 am
  • Reply Brigitta

    Tips om gewoontes te veranderen? Lees ‘better than before’ van Gretchen Rubin. Dit boek gaat niet over eten maar over allerlei gewoontes, waarom sommige mensen makkelijker iets aan of afleren dan anderen en geeft een hele serie strategieën die je kan proberen afhankelijk van wat bij je past. Geen ‘ons size fits all’ maar diversiteit en ook nog vlot geschreven.

    september 6, 2019 at 8:07 am
  • Reply Anne J.

    Heeeel erg herkenbaar, ben 50+ inmiddels, vroeg in de overgang en na mijn 47ste kwamen de kilo’s er ongemerkt bij (en ik lijk helaas ook heel erg op mijn moeder die na haar 50ste opeens ook veranderde van een slanke den in een mollig poppetje (overigens gaat bij haar het gewicht er weer af nu ze de 75 is gepasseerd, er is hoop dus, maar om nog 25 jaar te moeten wachten….)). Ik weet zelf ook wel dat ik gewoon een stuk minder moet eten, maar ja dat is zo moeilijk als ik met de kinderen op mijn vrije woensdagmiddag koekjes bak oid, de man enorm van lekkere kaasjes houdt voor bij de borrel, en ze ook elk weekend koopt (hij zelf is ook een slanke den), ik ook nog ga borrelen met collega’s na werk en uiteten met vrienden enz. Het is dan zo saaaaaai om alleen spa te drinken en ik heb al helemaal moeite met het voorbij laten gaan van de schalen me bitterballen etc. Maar goed, afgelopen dinsdag slechts 1 flesje 0.0 gedronken, dat viel mee.
    Mijn gedachte: ik ga er niet dood van en om nu helemaal ongelukkig te worden van een permanent dieet is het mij niet waard, ik fiets naar mijn werk, ik sport 1x per week, cholesterol en bloeddruk zijn laag en ik drink weinig alcohol, verder ben ik gezond (en mensen zijn ook wel verbaasd als mijn ze horen dat mijn bmi te hoog is). Laat maar zo (en mijn gewicht is nu wel klaar met toenemen merk ik). Naar de dietist is dus geen oplossing (zie ook blog van zuinigaan hierover).

    Ik denk nog na over recepten.

    september 6, 2019 at 8:17 am
  • Reply Naomi

    Helaas geen tips. Wat ik wél herken, is dat ik geen enkele invloed op mijn gewicht heb sinds ik medicatie heb voor mijn schildklier. Vorig jaar zeventien kilo afgevallen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat dat er ook weer aan gaat komen. Ik heb er namelijk niets voor gedaan. Net als ik er daarvoor niets aan had gedaan om die vijftien kilo extra te krijgen. Kortom, geen enkel vat op te krijgen.
    En wat betreft de diëtiste: Mij gaan ze daar nooit meer zien. Ik ben er ooit één keer geweest. Ze vroeg me waarom ik ‘s avonds chips at. “Omdat ik dat lekker vind.” Ze keek me aan of ik knettergek was. Doei mevrouw. En inderdaad, alles wat ze zei, wist ik al. “Je doet het al heel goed. Je moet wat meer gaan eten.” Tuurlijk. Ik ging meer eten. Na een week was er een kilo bij. Mooi dat ik daar weer mee gestopt ben. Je maakt nogal wat los met zo’n blogpost;). Ik hoop echt dat je een manier vindt die qua eten bij je past. En ik kan me voorstellen dat je je uiterlijk misschien wel zou accepteren, maar een gezond BMI is toch ook fijn. Tenminste, zo ging het bij mij. Ik kon op een gegeven moment best tevreden zijn met de dikkere versie van mezelf, maar het feit dat ik een ongezond BMI had, maakte dat ik het tóch graag anders wilde.

    september 6, 2019 at 3:16 pm
  • Reply Nienke

    Niet teveel naar dat BMI kijken hoor, stress is veel ongezonder voor je lijf.

    september 6, 2019 at 7:43 pm
  • Reply Mrs. T.

    Wat balen dat het maar niet lukt. Bij mij is de verbrandingsmotor gaan werken nadat ik een reinigingskuur heb gedaan: https://www.triltaal.nl/2009/03/20/de-kuur/. Het leek wel alsof er even iets heftigs moest gebeuren om die motor aan te laten slaan.
    Resultaat 20 kilo eraf en die zijn er nog steeds af.

    En voor en na de reinigingskuur nog steeds hetzelfde eet- en sportpatroon.

    september 6, 2019 at 8:44 pm
  • Reply Ilona

    Het is inderdaad denk ik erg lastig ik vermoed dat veel met de overgang te maken heeft ik ben nu 56 en sinds mijn 49e fluctueert mijn gewicht heel erg. Het enige wat sinds een jaar lukt is dat ik niet zwaarder wordt. Ik heb zelf gemerkt dat veel minder eten er juist voor zorgt dat ik aankom omdat mijn lichaam op een soort van spaarstand gaat. Geld uitgegeven aan een diëtiste, een orthomoleculair arts en een voedingsdeskundige. Het meeste wist ik al en het enige waar ik misschien iets aan gehad heb is het advies iedere 2 uur iets “normaals” te eten. Advies van 20+ kaas heb ik niet opgevolgd want eet liever 1 “lekkere” boterham met gewone kaas maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik denk dat je gewoon de dingen uit de commentaren moet pikken die je aanspreken. Ieder lijf is anders en reageert anders. Misschien als enige tip: soeppakketten van de AH zit alles in en moet je vaak pureren met de staafmixer. Ze vullen goed en hebben toch maar weinig energie. Ik maak een grote pan en vries het dan in in 1-persoons porties….maar je moet natuurlijk wel een soepliefhebber zijn. Heb ook een tijdje Ymea silhouette geslikt (jaar) en dat leek aan te slaan na een week of 6 maar doe nu niets meer en gezien de prijs ben ik daar ook maar mee gestopt. Succes!

    september 7, 2019 at 5:57 am
  • Reply Anita Willems

    Een dikke teleurstelling dus.
    Ik vrees inderdaad dat de meeste dietistes jou niks nieuws zullen vertellen. Vooral niet als je al zoveel met gewicht en gezondheid bezig bent. Die blijven hangen in tips en losse weetjes.
    Voor mij is gezondheid veel meer dan calorien tellen of een half uur sporten. Elk mens is anders gebouwd, ieder heeft een eigen lichaamstype waar bepaalde eetpatronen bij horen. Een paar jaar geleden leerde ik de Ayurveda kennen en daar vond ik precies wat ik wilde weten over gezondheid.
    Ook heb ik geleerd dat opruimen en minimaliseren niet veel verschillen van dieten en vasten. Waarmee voed je jezelf en wat is voedzaam voor jou? Voeding is best spiritueel.
    Dat je schildklier niet optimaal werkt brengt veel onbalans in het lichaam. Dieten zijn dan lapmiddelen.

    Ik kan je een massa recepten geven. Ik heb een heel pinterest bord vol 🙂
    Het boekje Slechts 5 ingrediënten vegetarisch is voor mij een absolute topper. Van uitgeverij Kosmos. Daar kan ik eindeloos mee variëren.

    september 7, 2019 at 4:54 pm
  • Reply MultiVroon

    Probeer eens 5:2.

    En ik ben de laatste tijd eigenlijk verbaasd met hoe WEINIG eten ik toe kan. Gewoon nóg minder, èn gezond, dat is de enige truc volgens mij…

    september 8, 2019 at 8:45 pm
  • Reply nicole

    Balen dat het gesprek met de diëtiste een onbevredigend gevoel gaf. Hoe zit je qua beweging? Kom je aan de norm van minimaal 30 minuten matig intensief bewegen per dag?

    Ik ben vrijwel van jouw leeftijd, en heb het idee dat ik dankzij mijn dagelijkse hardlooprondje op hetzelfde gewicht blijf. Tot dusver in ieder geval…

    september 11, 2019 at 9:37 am
  • Leave a Reply