Follow:

Afvallen: hoe dan?

boterham met ei - gewoon gezond eten

Er  is niets mis met curvy, ik houd niet van de barbie-supermodelcultuur en iedereen is goed zoals hij of zij is. Dat vooropgesteld. Aan de andere kant, ik voel me persoonlijk nu niet zo prettig met mijn extra kilo’s. Jarenlang heb ik ongeveer hetzelfde gewogen. Zonder dat ik daar heel erg mijn best voor deed. Integendeel, ik at en dronk gewoon waar ik zin in had en dat was niet altijd even gezond. Na de laatste bevalling is het begonnen met jojo-en en vooral met aankomen.

Gewicht van 2008 tot nu

De zwarte lijn was een soort van streefgewicht, vlak voor die laatste zwangerschap, op mijn 39e, was daar een kilootje of twee bij. Ik dacht, dat komt wel weer als het laatste kind er uit is.

Dat viel tegen. Het ontzwangeren duurde even, maar toen ging het ook echt hard. Er was een periode met veel stress en (dus ook) heel erg weinig eten. Ik was opeens dunner dan op mijn 25e! Ook toen ik weer goed ging eten bleef ik afvallen. Een paar maanden later ontdekte ik natuurlijk wat jojo-en betekende. Oeps!

Zie de grafiek en begrijp waarom ik helemaal niet zo blij ben. Ondanks dat ik voor mijn gevoel steeds gezonder ben gaan eten helpt het allemaal niets. Ook het afvalprogramma in de sportschool heeft weinig zoden aan de dijk gezet. Mijn trage schildklier en leeftijd / aankomende overgang zullen ook niet echt helpen in de race tegen de kilo’s.

Uitgestelde reactie

Het meest irritante is dat het ook allemaal niet zoveel uit lijkt te maken. Structureel cola vervangen door water? Fitnessen? Niks van te merken op de weegschaal. En dan, ik moet het toegeven, is de verleiding om toch gewoon maar een pizza shoarma mee te eten met de familie of een fles rood met borrelnootjes weg te werken op een druilerige zondagavond toch vaak te groot.

Als dat nou eens zo zou werken: een weekend zonder chips en direct zit je spijkerbroek maandag weer lekker. Dan zou het volhouden makkelijker zijn. Of andersom: je eet een slagroomsoes te veel en je komt direct dezelfde dag nog 5 kilo aan.

Spuug- en spuugzat ben ik het inmiddels. Een kilo, twee, vijf. Oke, mee te leven. Maar dit gaat te ver. Veel te vaak merk ik dat ik kleding niet koop omdat het me niet meer staat. Het zit niet fijn en ik vind het lelijk staan. Die buik, die rollen. En nu beginnen mijn benen ook al te dik te worden. Los van het uiterlijk, te zwaar zijn is ook gewoon niet gezond.

Lekkere ongezonde dingen even laten staan

Gezonder eten

Afvallen dus. Maar hoe? Ik ben niet van het diëten, ik geloof wel in structureel iets veranderen. Meer bewegen maar vooral gewoon gezonder gaan eten. Gewoon eten. Minder snacken en grazen, want daar zit het hem in bij mij geloof ik.

Liefst in kleine stapjes, daar heeft het Voedingscentrum met zijn eetwissels dan wel weer gelijk in. Ging ook prima toen ik de frisdranken afzwoor. Op een bepaald moment wil je gewoon niet anders meer. Ik ga dus niet direct van mezelf eisen dat ik niet meer uit zakjes en pakjes kook en allerlei onbekende veganistische groenten door mijn biologisch geteelde scharrelhaver ga prakken om die vervolgens enorm leuk op te maken in een potje met een strikje er om heen. Maar gewoon lunchen met twee boterhammen? Een keer of drie keer per dag wat yoghurt, beschuit, eieren, wat kaas en ’s avonds een stamppotje of pasta te nemen. Wat fruit tussendoor.

Om toch wat concrete afspraken met mezelf te maken heb ik mezelf deze maand wel wat verboden opgelegd. Géén chips in januari. En er komt geen wijn in huis. Want behalve dat daar ook veel calorieën in zitten drinkt dat zo lekker door. En en voor je het weet vliegt dan zelfs de meest vieze chips – nibits, die ik dan toch weer heb gekocht om de kinderen tevreden te stellen – alsnog vanzelf naar binnen.

Apps om je te helpen afvallen / gezonder te eten

(Niet gesponsord 🙂 )

Wat mij helpt is een app waarin ik in kaart kan brengen wát ik dan eet op zo’n dag. Bewustwording. Ik weet wel een beetje hoe of wat, maar lees bijvoorbeeld zelden etiketten (ook omdat ze zo verdomd klein geschreven zijn) en soms word ik door zo’n app dan (on)aangenaam verrast.

Ik gebruik nu even zowel de Lifesum als de Fatsecret app. Dit zijn beide gratis apps. Ze werken allebei goed, beide hebben de mogelijkheid de barcode van je product te scannen maar bevatten ook allebei een flink en hopelijk ook goed gevulde voorgedefinieerde lijst met veel voorkomende gerechten en voedingsmiddelen. Het lastigste vind ik om te bepalen wélke filet americain of macaroni ik moet kiezen uit die lijst, want daar zit nog wel verschil in qua calorieën. Aan de andere kant, het gaat om het principe, ik kijk niet op een calorietje meer of minder, en afwegen en afmeten van mijn porties doe ik toch ook niet. Als ik moet kiezen uit beide apps denk ik dat ik Fatsecret wat overzichtelijker vind. Die smileys van Lifesum zijn leuk, maar ik word gek van de pushberichten (“vergeet je niet iets te eten?”) en vind het hoofdscherm soms lastig te lezen vanwege de zachte kleurtjes (witte op lichtgroene, dat werkt niet voor deze 50-er zonder leesbril.)

Lifesum app

Lifesum app

 

Fatsecret app

Fatsecret app

Het is fijn om aan het einde van de dag van de app een schouderklopje te krijgen / mezelf een schouderklopje te mogen geven als het doel behaald is. Ik ben nu een weekje bezig en het gaat supergoed. Ik voer nog steeds braaf alles wat ik eet in en vooral: ik zondig niet. Eigenlijk gaat dat heel simpel omdat ik nu niet taal naar snack of snoep. Ik eet mijn ontbijt, lunch en avondeten  zoals altijd, bespaar alleen op de tussendoortjes en het gesnaai in de avond.

De conclusie van beide apps is steeds: ik eet te weinig. Te weinig eiwitten vooral, en natuurlijk kan ik meer groente eten. Ik kom bij lang na niet aan de 2000 calorieën per dag. Kom niet eens aan de voor het afvallen gestelde doel van 1500. Misschien toch maar wat grotere “echte” maaltijden gaan nemen dus, zeker als dat snaaien voorkomt. Aan de andere kant, zolang ik geen trek heb…

Ik hoop binnenkort het gewicht grafiekje van hierboven weer te kunnen publiceren met een flinke dalende lijn. Wordt vervolgd!

Doe jij wel eens een poging om af te vallen? 

Share on
Previous Post Next Post

You may also like

15 Comments

  • Reply Anne

    Herkenbaar verhaal. Vroeger kon ik ook eten wat ik wilde, ik bleef dun. En ik was gewoon slank, ik deed daar niks voor. Behalve misschien op een bepaald moment: ongelukkig zijn.
    En toen kwam ik mijn huidige partner tegen, werd ik wat ouder, kwamen er behoorlijk wat kilo’s bij.
    Stopte ik met roken, werd ik nóg wat ouder, kwamen er weer behoorlijk wat kilo’s bij.
    En toen had ik het echt gehad.
    Waarna ik 10 kilo afgevallen ben, door niet meer te snoepen, geen koekjes en chips meer, geen frisdrank (behalve af en toe wat Ice Tea), slaatjes en soep, zo weinig mogelijk boterhammen, en 100 gram vlees of vis bij de warme maaltijd. Werkt echt. Maar vergt de nodige discipline. Die ik lang aan de dag heb kunnen leggen.
    Vorig jaar kwamen er weer een paar kilo’s bij, ik nam het mezelf niet kwalijk, ik was ziek en de medicatie helpt niet.
    Afgelopen najaar heb ik het volledig laten schieten: chips, snoepen, chocola, frisdrank… you name it. En ik heb in geen maanden op de weegschaal gestaan. Maar zodra de laatste restanten van ons feest van zaterdag weggewerkt zijn (ik kan het moeilijk weggooien hè ;-), ga ik weer aan de slag. De fiets staat klaar, weg snoep-koek-frisdrank-alcohol-chips, enter slaatjes en vet-arme maaltijden… ik hoop tegen de zomer weer wat scherper te staan 🙂
    Maar damn you, menopauze, en damn you, medicatie die ik moet nemen, want ik ga toch wel honger moeten lijden. Het is niet anders.

    januari 8, 2019 at 10:57 am
  • Reply Saralien

    Wat vervelend, dat medicatie ook tegenwerkt. Maar weet je, gedeelde smart is halve smart. Ik doe met je mee 🙂

    januari 8, 2019 at 11:38 am
  • Reply Mimsemams

    Simpele tip: kook zelf soep van alleen veel groente en bouillon. Natuurlijk geen room of vermicelli erin, maar puur groente. Ideaal voor de lunch en als voorgerecht, zodat je minder andere dingen eet. Eventueel wat peulvruchten erin en de staafmixer erop, zodat de kinderen ook groente binnen krijgen.
    Hier werkt het top!

    januari 8, 2019 at 6:03 pm
    • Reply Saralien

      Jij overschat mijn kinderen 🤣 soep?!

      januari 8, 2019 at 6:49 pm
      • Reply mimsemams

        Hier begonnen ze met een paar hapjes per kind per dag, onder stevige aanmoediging. Inmiddels zijn er een paar varianten goedgekeurd en eten ze daar een kommetje van. Maar daarna wel graag iets lekkers;-).
        Die staafmixer moet er dan wel op hoor, niks met sliertjes of stukjes!

        januari 8, 2019 at 10:21 pm
  • Reply Rietepietz

    Nee, ik kan prima leven met mijn “iets meer dan nodig” figuur;-)

    januari 8, 2019 at 6:29 pm
    • Reply Saralien

      Volgens mij zie jij er prima uit, wat ik zo af en toe op je blog zie!

      januari 8, 2019 at 6:51 pm
  • Reply Mrs. T.

    Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben in het afgelopen jaar 5 kilo afgevallen zonder dat ik eetpatroon wijzigde of zo. Als er iets te vieren viel, vierde ik mee. En mijn wijntje laat ik echt niet altijd staan. Wat ik wel veel meer ben gaan doen is wandelen (gemiddeld toch wel zo’n 70 kilometer per maand en in een redelijk stevig tempo). En uiteraard elke dag op de hometrainer. Oh, en ik eet roomboter (zonder zout) sinds manlief in het ziekenhuis heeft gelegen. Soms kan het namelijk ook zijn dat je te weinig eet.

    januari 8, 2019 at 6:33 pm
    • Reply Saralien

      Ik geloof ook dat het menselijk lichaam best complex is, er spelen allerlei processen. (Roomboter, ik vind het niet lekker, maar wie weet is het de ghouden tip! 😉)

      januari 8, 2019 at 6:56 pm
  • Reply Daantje

    Ik ben 2 jaar geleden bijna op mijn streefgewicht gekomen met weight watchers, maar ik vond het erg duur dus ben ermee gestopt.

    januari 9, 2019 at 8:21 am
  • Reply Villasappho

    je schrijfstijl heeft er voor gezorgd dat ik je post uberhaupt ben gaan lezen. Ik doe niet aan afvallen, zou uiteraard wel moeten. Maar als ik die ellende hier lees dan denk ik dat ik maar eens ga beginnen met meer fietsen en minder tussendoortjes.

    januari 9, 2019 at 11:30 am
    • Reply Saralien

      Dank voor het compliment! Het is ook niet mijn favoriete onderwerp, maar na 50 jaar snoepen en snaaien moet ik er maar eens over na gaan denken 🙂

      januari 9, 2019 at 12:33 pm
  • Reply Sandra

    In snaaien ben ik heel goed, zeker als ik moe ben. Dus die haal ik niet in huis en heel knullig op tijd naar bed. Maar ook ik ben na de geboorte van de jongste gestaag aangekomen en mocht er bij mij best een kilootje of wat bij, het is nu toch wat te veel.

    januari 9, 2019 at 1:29 pm
  • Reply Ilona

    In 2004 (was toen 41) een kilo of 17 afgevallen op eigen houtje, gewoon minder. Maar na mijn 50e bleef alles “plakken”. In 2018 2 keer verhuisd dat helpt wel 🙂 (sorry flauw). Ben nu 55 en heb gemerkt dat het veel meer moeite kost. Ik probeer minder koolhydraten te eten en veel groente. Eiwitrijk helpt ook dat vult (althans bij mij) erg goed. Maar ik denk dat het mede door de overgang een struggle zal blijven. Maar ja ik ben gezond en dat is denk ik wel het belangrijkste!

    januari 10, 2019 at 7:02 am
    • Reply Saralien

      Note to self: als stoppen met chips niet werkt gaan we verhuizen! 🙂

      januari 10, 2019 at 8:41 am

    Leave a Reply