Elektrische auto voor 5 personen

Een betaalbare elektrische gezinsauto, bestaat die al?

We zijn al een tijdje op zoek naar een (nieuwe) auto, en dan liefst eentje waar we met ons gezin van vijf goed in passen. Dan kom je al snel uit bij de categorie SUV, omdat die nu eenmaal wat meer ruimte ook achterin hebben en over het algemeen wat hoger zijn. De zoektocht naar een gezinsauto voor vijf personen heb ik hier al eerder besproken, er waren wat kanshebbers. Toch besloten we wat verder te kijken, en dan vooral naar een elektrische auto.

Waarom elektrisch rijden?

Beter voor het milieu

Geen vieze uitlaatgassen meer uit de auto zelf. Ondanks dat de productie van (de batterij van de) elektrische auto niet heel goed is voor het milieu, haal je dat er bij normaal gebruik na een aantal jaar wel uit. Uiteindelijk is de elektrische auto dus zeker beter voor het milieu dan eentje op benzine en zeker een op diesel.

Gunstige prijs in de lease

De belastingbijtelling van de leaseauto voor privé is ook dit jaar nog maar 8 procent, tegen 22 voor een bezineauto. Dus dan is in verhouding de hogere aanschafwaarde van de elektrische auto geen probleem meer. Sterker nog, het bedrag dat ik per maand aan een elektrische auto kwijt ben is lager dan wanneer ik een auto op bezine zou kiezen.  (En dat vind ik eigenlijk ook helemaal oké, dat de regering probeert het groenere rijden aan te moedigen.)

Het rijdt zo lekker!

Ten slotte, en niet het minst belangrijke argument: wat rijdt zo’n elektrische auto fijn! Je trekt ontzettend snel op, de auto is stil en rijdt super soepel. Je hoeft natuurlijk niet te schakelen vanwege de automaat. Geen gehobbel. Maar ook geen herrie en geen stank. En dat is niet alleen fijn voor jezelf maar ook voor je medeweggebruikers buiten op de fiets of lopend. Daarbij zitten ze vaak vol met moderne technische snufjes voor veiligheid of gewoon voor de fun. Ik houd er wel van.

Elektrische auto voor 5 personen

Er komt steeds meer keuze aan elektrische auto’s. Wij zoeken in de range van 30.000 tot 50.000 euro aanschaf en met een redelijk bereik. Dat wil zeggen, liefst met een actieradius van meer dan 300 km.  (We gaan niet vaak heel ver, maar stel dat we dat wel een keer doen en je komt er niet vanwege een lege accu en nergens een oplader in de buurt? Ik las ergens “range anxiety” of “reikweidte-angst”. Dat is écht iets voor mij. Of eigenlijk niet. Dus doe mij maar zekerheid voor alles.)

Ik heb veel gehad aan de site ev-database waar de eerste selectie door mij werd gemaakt. Dan nog blijven er best wel wat auto’s over. Maar waar past de familie helemaal in? Want dat is voor ons een belangrijk selectiecriteria. De kofferbakruimte willen we graag zien, maar vooral ook: welke achterbank is er geschikt voor 3 tieners? Hoofdruimte, verdeling van de zitplaatsen en gordels op de achterbank, beenruimte… het is soms gewoon passen en meten.

Onze ervaringen met elektrisch in showroom en proefrit

We zijn wat autodealers afgegaan en onze ervaringen waren als volgt.

Opel Ampera

De eerste elektrische auto die we hebben gereden. Daarna waren we al direct “om” voor wat betreft elektrisch. Wat trekt zo’n ding lekker op en wat zoef je heerlijk over de weg! En ze waren snel leverbaar. Helaas toch geen match. We zijn echter aan de achterbank niet eens serieus toegekomen omdat mijn man een probleem had met de stoelen voorin. De hoofdsteun van de chauffeursstoel was voor mij goed, maar stond voor hem te ver naar voren afgesteld en was niet anders te zetten. Ik begreep dat e.e.a ter voorkoming van een whiplash is, maar als je in dagelijks gebruik zonder ongelukken met een zere nek moet rijden is dat ook niet oké natuurlijk.

Hyundai kona electric
Hyundai kona electric (foto: Hyundai)

Hyunday Kona

Deze auto reed geweldig en zag er ook goed uit. Met de 64Kw versie kiest heb je een actieradius van maar liefst 405 km voor een redelijke prijs! Hadden we twee kinderen onder de puberleeftijd gehad dan was dit een prima gezinsauto geweest. Nu beriepen onze kids zich op hun vetorecht: de 11 jarige met zijn dunne beentjes op de middelste plek klaagde over ruimte voor zijn billen tussen de twee autogordelhouders in en de 17 jarige van bijna 1 meter 80 zat met zijn hoofd tegen het dak.

Kia Niro

Vergelijk baar met de Kona, las ik. Dus gingen we even kijken. Helaas bleek de auto niet snel te kunnen worden geleverd wegens overdonderend succes begin dit jaar. Bovendien zou hij ook qua ruimte erg lijken op de Kona, dus daar schoten we ook niet veel mee op.  De Kia verkoper wist nog wel iets anders voor ons…

kia-e-soul
Kia e-soul (foto: Kia)

Kia e-Soul

Een ruime elektrische SUV, het is waar. En het uiterlijk is zeker anders dan anders. Of je ervan houdt is een tweede. Mijn man was direct enthousiast, ik moest er even over nadenken.  Hij is wat hoger, en biedt dus veel ruimte voor de hoofden van de kinderen. Ook de benen achterin konden ze gewoon kwijt. Prima kanshebber dus. Ook de verhouding aanschafprijs en actieradius is goed.

peugeot e-20008
Peugeot e-20008 (Foto: Peugeot)

Peugeot e-2008

Pas leverbaar aan het einde van dit jaar, maar al wel als benzine variant te zien op de weg en in de showroom. Ik ben stiekem een beetje verliefd geworden op het uiterlijk van deze auto, zowel de buitenkant als de binnenkant. En dat in combinatie met een hele redelijke prijs voor een standaard erg complete auto.

Helaas was de elektrische variant nog niet beschikbaar voor een proefrit, maar we (man en ik) hebben wel even in de benzine variant gezeten, gewoon om te kijken of het ding groot genoeg is voor ons vijven. Voorin zittend was ik al verkocht, lekker comfortabele stoelen, een mooi dashboard, warme uitstraling.  Omdat we geen kinderen bij ons hadden hebben we zelf de achterbank geprobeerd, en het leek te doen. Niet voor een autovakantie naar Zuid Europa, maar dat is met een elektrische auto misschien toch niet zo’n goed plan. Maar een uurtje met drie achterin moet prima gaan denk ik zo. Onze hoofden en benen hadden genoeg ruimte. We zijn dan wel wat groter en breder dan de kinderen, maar zijn zijn met eentje meer. Voor de zekerheid gaan we binnenkort toch maar even een keertje met de hele familie gaan.

Wordt vervolgd!

Niet bekeken elektrische auto’s

De Nissan Leaf viel eigenlijk al vrij snel af omdat we eigenlijk meer gefocused waren op de nieuwe generatie elektrische auto’s. In de showroom hebben we nog wel in de auto gekeken. Net als bij veel andere auto’s die best wel wat ruimte voorin hebben en twee forse plekken achterin, is het stoeltje in het midden dan weer een veredelde armsteun die op- of neergeklapt kan worden. Niet geschikt voor 3 tieners of volwassenen dus. En, nog erger, er is geen ruimte voor de benen van de middelste persoon vanwege de tunnel die over de bodem loopt.

Tesla
Tesla (foto: Tesla.com)

De Tesla dan? De Tesla model X heeft wel serieus de ruimte, met 7 zitplaatsen zou je het een elektrische familieauto kunnen noemen. Maar de prijs?  Hij kost bijna een ton. De Tesla model 3 is alweer een stuk betaalbaarder, zeker in de lease: net onder de 50.000. Maar daar is nauwelijks sprake van een volwaardige plek in het midden op de achterbank. Afgevallen dus.

Zo ook de Lexus UX 300 en de BMW i3. Maar mocht je wat minder passagiersruimte nodig hebben dan wij, dan zou ik er zeker even naar gaan kijken… De Renault Zoë had ik vast ook geprobeerd als ik geen gezin had gehad.

 

Rijd jij elektrisch? 

9 reacties
  1. Ellen zegt

    Ja, wij rijden elektrisch. We hebben jaren een plug-in gehad en nu al weer bijna twee jaar een volledig elektrische auto. Wij rijden een Hyundai Ioniq. Een super fijne auto en een stuk ruimer dan de Kona. Wij hebben er nog een met niet zijn hele grote accu dus in praktijk tot ongeveer 200 km in de zomer en 160 km in de winter. Maar de Ioniq’s van nu hebben een grotere reikwijdte dacht ik. Wij gaan wel regelmatig heel Nederland door maar dat gaat prima. Wel van te voren even kijken waar je kunt laden. Maar meestal staan we dan een kwartier of iets langer. We strekken onze benen, drinken en eten wat en gaan weer verder. Die korte pauze is voor ons geen belemmering. Het vergt iets meer voorbereiding en planning maar daar krijg je ook veel voor terug.

    Overigens zou ik wel vragen naar de echte range van de auto’s in zomer en winter. Bij sommige auto’s zit daar veel meer verschil tussen dan bij andere. Dat heeft te maken met de temperatuur regeling van de accu. Accu’s kunnen slecht tegen koude.

    1. Saralien zegt

      Je hebt gelijk over die accu en “echte” aantal kilometers. Maar nu ben ik wel heel benieuwd naar de tweede rij van de Ionic, passen daar drie lange tieners?

      1. Ellen zegt

        Het past wel denk ik, al hebben wij er geen ervaring mee. Mijn lange echtgenoot kan prima achterin zitten. Maar de middelste zitplek zit wel minder lekker. Ik zou zeggen probeer het eens uit.

        1. Jeanette zegt

          Zoals je weet, Saralien, rijden wij ook een Hyundai Ionic, helemaal electrisch. Kom met z’n allen langs en leen onze auto.
          Zo nu en dan zitten wij er ook met z’n vijven in. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen idee heb of dan alle kinderen (zoon, dochter en schoonzoon) goed zitten of het toch te krap vinden.

          Zelf zijn wij met zn tweetjes een paar jaar terug naar Dinant ermee gereden. Kijken hoe dat ging zo naar het buitenland. Paar keer extra opladen en toen haalden we het hotel, waar ook opgeladen kon worden.

          Inmiddels zijn meerdere landen zo ver dat je ook onderweg kunt laden, dat scheelt. Toen wij m 3jr geleden aanschaften waren de omringende landen nog niet zo snel.

          Tegenwoordig zijn er veel snelladers bijgekomen, net als wat Ellen hierboven zet, gun je zelf die tijd om een kwartiertje te gaan laden en jezelf ook op te laden. Omdenken moet je met deze auto.

          Wel vind ik het zelf prettig om met een volle accu op weg te gaan…ik ben altijd bang dat ik ergens onderweg leeg kom te staan en dan schijnt het een hele klus te zijn om de auto te laten vervoeren naar de dichts bijzijnde oplader (ofzoiets)

  2. Ingrid zegt

    Ik rijd sinds januari met een elektrische Smart. Heerlijk!
    Wel een kleine actieradius, maar hier wordt ie alleen gebruikt voor kleinere ritjes.

  3. pieke zegt

    Wij rijden ook elektrisch. een VW golf, kleiner dus dan jullie zoeken maar voor ons gezin van 5 (kinderen 10,12 en 14) gaat het prima. Actieradius is wel klein, dus vakanties doen we anders. Dan gaan we met de trein en huren op de locatie een auto. Nog steeds goedkoper dan altijd de bijtelling voor een benzineauto betalen.

  4. nicole zegt

    Nee, maar ik zou het meteen doen als ze betaalbaar waren. Onze huidige auto kostte 3500,- dus ik heb nogal een laag budget over voor auto’s….

  5. Nicky zegt

    Ik heb er nooit over nagedacht dat het heel lekker rijdt. Ik heb nu een benzine auto uit 2011. Ik denk dat er hierna helemaal geen auto meer komt. Dat ik dan voor OV kies. Of nou ja, dat ligt er aan hoe alles gaat lopen.

  6. Naomi zegt

    Mijn vorige auto was hybride, dus ik weet hoe lekker het is als je even zonder motor rijdt;). Die Peugeot hier in je blog vind ik echt een beauty! En ik herken heel erg wat je zegt over de angst dat je met een lege accu komt te staan. Dat zou ik ook echt hebben. Natuurlijk, je kunt ook met een lege tank komen te staan, maar voor mijn gevoel is dat toch sneller op te lossen…

Geef een antwoord

Je emailadres wordt niet getoond op de site

Dank je wel!