Probiotica – zin of onzin?

Neem jij dagelijks een flesje bacteriën?

In de supermarkt staat een hele rij yoghurtdrankjes: Activia, Yakhult, Vifit, Actimel en ga zo maar door. Ze bevatten bacteriën die goed zouden zijn voor je darmen. Die kleine beestjes in je darmen heten samen je darmflora. De levende bacteriën uit die yoghurtdrankjes zouden levend aankomen in je darmen. Daar helpen ze je eigen darmflora om je voedsel te verteren. Voedingssupplementen die bacteriën bevatten die goed zijn voor je darmflora heten probiotica. De laatste jaren zijn ze erg populair. Maar, zijn probiotica nou een hype of helpen ze echt?

Wat doen probiotica precies?

De officiële definitie van probiotica van de World Health Organisation (WHO) is: levende organismen die een positief effect hebben op de gezondheid wanneer ze in voldoende hoeveelheden worden geconsumeerd.

Meestal zijn probiotica bacteriën, maar sommige gisten hebben ook een positief effect op je gezondheid. Voor de meeste gezondheidsclaims over probiotica in yoghurtdrankjes is niet genoeg bewijs. Daarom heeft de voedselwaakhond van de Europese Unie, de European Food Safety Authority, in 2014 de gezondheidsclaims van bacterie-yoghurtdrankjes verboden.

Dat de bacteriën mogelijk weinig of niets bijdragen aan je gezondheid, maakt de yoghurtdrankjes nog niet ongezond. Er zitten ook veel andere voedingsstoffen in die goed voor je zijn. Maar die vitaminen en mineralen zitten vaak ook in gewone yoghurt.

Waar helpen probiotica dan wel bij?

In de wetenschappelijke wereld is veel discussie over probiotica. Er zijn aanwijzingen dat specifieke bacteriën kunnen helpen bij bepaalde klachten. Om hier goed uit wijs te worden, heb je waarschijnlijk de hulp van een voedingsdeskundige of een arts nodig. Want de ene bacterie is natuurlijk de andere niet. En in je darmen leven tussen de vijfhonderd en duizend verschillende soorten bacteriën.

  • Er zijn aanwijzingen dat de bacterie prausnitzii de klachten bij het prikkelbare-darmsyndroom (ook wel Irritable Bowel Syndrome, IBS) kan verminderen. Mensen met prikkelbare darmsyndroom (PDS) blijken minder van deze bacterie in hun darmen te hebben.
  • Bij colitis ulcerosa (ontsteking van de dikke darm) kunnen probiotica helpen de darmen rustig te houden. Ze helpen niet om een actieve ontsteking of verergering van de klachten te verminderen.
  • Als je naar een ver land reist, eet je vaak heel ander voedsel dan thuis. Bij reizigersdiarree helpen probiotica om de klachten te verminderen.
  • Het slikken van antibiotica kan ook diarree veroorzaken. Antibiotica doodt bacteriën in je lichaam, dus ook diegenen die in je darmen leven. Probiotica vullen de gedode bacteriën weer aan, waardoor de diarree sneller verdwijnt.

Natuurlijke probiotica

Fabrikanten kunnen extra bacteriën toevoegen aan hun producten. Maar er zijn ook veel natuurlijke voedingsmiddelen waar goede bacteriën in zitten. Dit zijn vaak gefermenteerde voedingsmiddelen. Bij fermentatie worden bacteriën, gisten of schimmels gebruikt om een voedingsmiddel te maken. Die zorgen ervoor dat bepaalde stoffen in het voedsel worden omgezet, zodat de smaak, geur of het uiterlijk verandert. Denk bijvoorbeeld aan bier, wijn, zuurkool of yoghurt.

  • Aan yoghurt worden melkzuurbacteriën toegevoegd. Die zetten melksuikers (zoals lactose) om in melkzuur. Je lichaam kan dat melkzuur beter opnemen dan de melksuikers.
  • Kefir is een melkdrank die veel goede bacteriën bevat.
  • Tempeh is gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Door die fermentatie kan je lichaam de mineralen uit de sojabonen beter opnemen.
  • Rauwe kazen zijn kazen die niet zijn gepasteuriseerd tijdens het maken. Daardoor leven de meeste goede bacteriën nog die erin zitten. Denk daarbij aan brie, gorgonzola of camembert. Als je zwanger bent, kun je beter geen rauwe kaas eten.

Bronnen

Radarplus.nl, Voedingscentrum.nl, Crohn-colitis.nl, American Family Physican: Which Probiotics should I take?, Natuurlijkpresteren.nl

6 reacties
  1. Nicky zegt

    Ik geloof er niet in. Maar aan de andere kant; als mensen er baat bij hebben (of denken te hebben door het placebo-effect) is het prima, toch? Ik zelf zou in plaats van een flesje Yakhult of zo liever een stukje brie eten. 🙂

  2. Rietepietz zegt

    Ik houd het maar op onzin. Gewoon de schijf van 5 aanhouden dan krijg je alles binnen dat je nodig hebt.

  3. Lenthe zegt

    Klinkt vast gek, maar mijn paard krijgt wel eens probiotica. Vooral nadat hij ziek was en veel antibiotica had gehad bleef de mest heel dun, weken lang. Na een probiotica kuurtje was het zo over en voelde hij zich ook duidelijk beter, ineens weer een sprintje de wei in terwijl hij wekenlang wat sloom was geweest.
    Geen idee of in probiotica voor paarden (geen medicatie overigens, gewoon van de ruitersportwinkel) heel anders is dan die voor mensen, maar een placebo-effect zal het bij een paard in elk geval niet zijn 🙂

  4. Saralien zegt

    Dat is inderdaad bijzonder om te horen Lenthe!

  5. Nicole Orriëns zegt

    Ik gebruik ze nooit en dacht ook dat het onzin was. Net als pillen waar je haar van gaat groeien.

  6. Liesbethblogt zegt

    Ik heb af en toe opeens zin in yoghurt en karnemelk en ga er dan vanuit dat ik het nodig heb. Speciaal spul ga ik er niet voor nemen omdat ik er niet in geloof.

Geef een antwoord

Je emailadres wordt niet getoond op de site

Dank je wel!