Stemmingswisselingen in de overgang

Vaak voorkomende overgangsklachten

Bij de overgang denken we al snel aan opvliegers. Andere symptomen van de overgang krijgen weinig aandacht. Toch heeft 56% van de vrouwen in de overgang te maken met stemmingswisselingen. Dus als je je opeens opstandig voelt, weinig geduld hebt of je spontaan moet huilen, kan het best zijn dat dit met je overgang te maken heeft. Waar komen die stemmingswisselingen vandaan? En wat doe je ertegen?

Schommelende hormonen

De oorzaak van stemmingswisselingen zijn je schommelende hormonen.

Tijdens de overgang stopt je lichaam langzaam met het maken van verschillende hormonen, de balans tussen de verschillende hormonen raakt nu soms zoek. In een normale menstruatiecyclus schommelen je hormonen ook. Veel vrouwen merken dat hun stemming tijdens de menstruatie verandert. En ook tijdens de zwangerschap en er na is dat voor veel vrouwen een bekend fenomeen. Hetzelfde geldt voor de overgang. Als je hormoonspiegels constant op en neer gaan, heeft dit ook invloed op je eigen stemming.

Deze stemmingswisselingen worden vaak versterkt door andere overgangsklachten, zoals opvliegers en slapeloosheid.

De overgang is een ingrijpende lichamelijke gebeurtenis

Hoewel iedere vrouw het liefst simpelweg door de overgang heen zou fietsen, gebeurt dit meestal niet. Afgezien van alle lichamelijke klachten, is het ook nog de afsluiting van je vruchtbare periode. Dit kan de nodige onrustige gedachten met zich meebrengen. Daardoor slaap je minder goed, wat er weer voor zorgt dat je minder energie hebt om eventuele problemen op te lossen. Dit kan zich opstapelen, waardoor je last kunt krijgen van psychische klachten. Je kunt je prikkelbaar voelen, neerslachtig of angstig. Daarnaast kun je last krijgen van problemen met je concentratie en geheugenverlies.

Wat kun je zelf doen bij stemmingswisselingen in de overgang?

  1. Kom in beweging. Als je beweegt, maak je endorfines (gelukshormoon) aan. Dit helpt je om nare gevoelens los te laten. Ga dus hardlopen, zwemmen, fietsen, wandelen, dansen of waar je dan ook zin in hebt. Ook als je niet zoveel zin hebt, zul je merken dat je je tijdens het bewegen beter gaat voelen.
  2. Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Misschien herken je het wel: als je hongerig bent, wordt je een beetje chagrijnig. Als je snelle suikers eet (zoals witbrood of koekjes), kan je bloedsuikerspiegel snel dalen. Langzame suikers (zoals volkoren brood, fruit of groente) houden je bloedsuikerspiegel langer stabiel. Daardoor voel je je minder snel geprikkeld.
  3. In de overgang maakt je lichaam ook minder oxytocine aan. Dit knuffelhormoon geeft je een rustig en ontspannen gevoel. Door extra te knuffelen en te strelen zorg je ervoor dat je lichaam extra oxytocine aanmaakt. En dat zorgt ervoor dat je je weer vrolijker en relaxter voelt.
  4. Tel tot tien. Als je merkt dat je in een emotionele achtbaan zit, reageer dan niet gelijk. Laat de situatie eerst even bezinken. Ga een rondje wandelen in de natuur (van groen wordt je ook rustig) of bel een vriendin. Dit helpt je om je gedachtes op een rijtje te zetten.
  5. Zorg voor een goed slaapritme. Ga op tijd naar bed en zet je schermen ‘s avonds uit. Blijf ook in het weekend niet te lang in bed liggen, want dan ben je die avond daarna later moe.

Hulp bij stemmingswisselingen in de overgang

Als je veel last hebt van stemmingswisselingen, kun je professionele hulp inschakelen. Je kunt hiervoor bij je huisarts terecht. Maar ook bij een speciale overgangsconsulent. Dit is een verpleegkundige die gespecialiseerd is in overgangsklachten. Ze overlegt met jou wat je klachten zijn, wat je er zelf aan kunt doen en wanneer je behandeling nodig hebt.

Contact met lotgenoten

Heb je in je naaste omgeving niemand om mee te praten? Of wil je graag met lotgenoten in contact komen? Stichting Vuurvrouw heeft een Facebookgroep waar je je bij aan kunt sluiten.

Bronnen

Avogel.nl, Gezondheidsnet.nl, Isala.nl, careforwomen.nl

2 reacties
  1. Nicky zegt

    Je zou er bijna bang van worden. Ik stop voorlopig mijn kop nog even in het zand en hoop dat het meevalt ‘later’…

  2. Forever38.com (Vera) zegt

    Gezellig, ik verheug me er nu al op 🙂

Geef een antwoord

Je emailadres wordt niet getoond op de site

Dank je wel!