Vaak last van je voeten?

Vijf tips tegen langdurig pijnlijke voeten

Pijnlijke voeten zijn erg vervelend. Blaren, likdoorns en eeltplekken zijn boosdoeners die gelukkig meestal snel overgaan. Maar de boosdoener zit niet altijd aan de buitenkant. Soms veroorzaken de spieren of gewrichten in je voet pijn. Als je dan niet eens meer kunt opstaan of lopen zonder pijn, is elke wandeling te lang. Hoe weet je wat er aan de hand is met je voeten? En hoe kom je er weer vanaf? In dit artikel lees je vijf tips.

Plaats van de pijn in je voet

Je voet bestaat uit meerdere spieren en gewrichten. De plek waar je pijn hebt, is vaak al een aanwijzing van de oorzaak van je pijn. Denk aan pijn bij de hiel, in het midden van de voet of juist bij de tenen of achter aan de achillespees.

Let op: als je last krijgt van je voet nadat je bent gestruikeld, gevallen of er iets op je voet is gevallen, is het goed om langs te gaan bij de dokter. De kans bestaat dat je dan een of meerdere botjes in je voet hebt gebroken.

Pijn bij de hiel (onder de voet): hielspoor

Onder je voet zit een peesplaat, de fascia plantaris. Die loopt van je hielbot naar je tenen. Op de plek waar deze peesplaat aan je hiel vast zit, kan een irritatie ontstaan. Die irritatie is pijnlijk. Dit heet hielspoor of fasciitis plantaris. Meestal ontstaat deze pijn geleidelijk. Uiteindelijk doet elke druk op je hiel pijn. Omdat je met lopen je voet van je hiel naar je tenen afrolt, doet je hiel pijn elke keer dat je de grond raakt.

Ochtendstijfheid en stijfheid na rust zijn kenmerkend voor deze kwaal, net als startpijn bij de eerste meters die je loopt. Eenmaal op gang lijkt het vaak weer wat beter te gaan.

Pijn in het midden van de voet: metatarsalgie

Als je pijn hebt bij het midden van je voet, is het gebied tussen je voetboog en je tenen pijnlijk. Dit kan aan de bovenkant, zijkant of onderkant van je voet zijn. Vaak komt dit door te strakke of te ruime schoenen. Strakke schoenen knijpen je voet samen, ruime schoenen geven juist te veel ruimte. Ook kan een van de gewrichten in je middenvoet ontstoken zijn. Dit zie je bijvoorbeeld bij reuma of bij artrose.

Pijn bij de tenen: hamertenen (of klauwtenen)

Als je tenen scheef staan, heb je last van hamertenen of ook wel klauwtenen genoemd. Dit komt door een afwijking in je teengewricht. Meestal wordt die scheefstand erger wanneer je ouder wordt. Bij een hamerteen is één gewricht in je teen gebogen naar de grond. Je teen ‘hamert’ als het ware op de grond. Bij een klauwteen kromt je teen helemaal, waardoor het kopje van je teen de grond raakt. Beide gewrichten in je teen staan dus krom. Deze afwijking komt vaak voor bij artrose, diabetes en reuma.

Pijn bij de hak (achterzijde van de voet): achillespeesklachten

De achillespees zit vast aan je kuitspieren. Bij pijn bij je hak (meestal 4-6 cm boven je hak) is meestal de achillespees geïrriteerd. Je hiel kan wat dikker zijn (er zit vocht op de plek waar je achillespees aan je hielbeen vastzit), warm aanvoelen of je huid is rood. Deze blessure komt vaak voor bij hardlopers. Als je ouder wordt, verslechtert ook de doorbloeding van je pezen. Hierdoor kan je achillespees eerder geïrriteerd raken en minder goed herstellen. Meestal heb je pijn bij (langdurig) lopen, rennen of springen.

Scheve (en pijnlijke) grote teen: hallux valgus

Bij sommige mensen verandert de stand van de grote teen als ze ouder worden. Het kraakbeen in het gewricht verdwijnt, waardoor er aan de zijkant van de grote teen een verdikking ontstaat. De grote teen gaat naar binnen staan. Hierdoor kun je je voet minder goed afrollen. De pijn zit meestal aan de zijkant bij de overgang van je voet naar je grote teen.

Oplossing voor pijnlijke voeten?

Pijnlijke voeten zijn erg vervelend. Soms duurt het lang voordat de klachten weer verdwijnen. Wat je eraan kunt doen, hangt ook af van de oorzaak van je pijn. Als je twijfelt over de oorzaak, kun je het beste langsgaan bij je huisarts, fysiotherapeut of podoloog (iemand die zooltjes maakt voor voeten). Gelukkig zijn er een aantal algemene dingen die bij bijna elke voetpijn helpen.

  1. Draag goede schoenen: zeker als je veel staat of loopt zijn goede schoenen belangrijk. Het hoeven niet de duurste schoenen uit de collectie te zijn, maar zorg vooral dat ze lekker zitten. Te kleine schoenen, te grote schoenen of slecht passende schoenen zorgen dat je voet de belasting van het lopen minder goed kan opvangen. En vrouwen: laat je hoge hakken staan als je last hebt van je voeten. Een kleine hakverhoging (1-2 cm) kan soms wel verlichting geven bij pijn aan je achillespees.
  2. Oefeningen: sterke voeten kunnen meer hebben. Hier vind je bijvoorbeeld vier gratis oefeningen voor de meest voorkomende voetklachten.
  3. Zooltjes: een verkeerde stand van de voeten kan ook pijn geven. Een podoloog of podotherapeut kan je advies geven over de stand van je voeten. Hij of zij kan zooltjes speciaal op maat maken om jouw voeten goed te ondersteunen. Dit kan helpen de druk te verminderen. Daardoor heb je minder pijn tijdens het lopen.
  4. Voetmassage: bij pijnlijke of vermoeide voeten, bijvoorbeeld na een lange wandeltocht, zijn je voetspieren soms erg gespannen. Je kunt ze tot rust brengen met een rustige voetmassage. Je kunt je voeten met je handen masseren, maar ook kun je met je voetzool een tennisbal of ander klein balletje over de grond rollen. Doe dit zachtjes, zodat het ontspannend aanvoelt. Een voetmassage mag absoluut geen pijn doen!
  5. Loop ook eens op je blote voeten: schoenen ondersteunen je voeten goed, maar maken je voetspieren ook lui. Loop daarom thuis of in je tuin op blote voeten. Dan train je gelijk je voetspieren. Let wel op dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Anders heb je straks een stuk glas of een scherpe steen in je voet.

Bronnen: Podotherapie.org, Zorgvoorbeweging.nl, Voetentraining.nl, Podotherapeut.nl

1 reactie
  1. Nicole Orriëns zegt

    Ik beschouw mijn voeten doorgaans als een soort nederige onderdanen, die moeten doen waarvoor ik ze heb: lopen! Maar inderdaad, ze verdienen best wat zorg en aandacht eigenlijk.

Geef een antwoord

Je emailadres wordt niet getoond op de site

Dank je wel!