Waarom je misselijker wordt in de achtbaan

als je wat ouder bent..

Je staat in het pretpark naast de achtbaan. Het karretje raast voorbij vol met gillende kinderen. Een paar jaar geleden zat je zelf ook nog vol opwinding in die achtbaan. Maar nu moet je er niet meer aan denken. Na een duizelingwekkende achtbaanrit voel je je alleen maar misselijk. En zelfs wat minder heftige attracties kun je niet meer zo goed aan.

Hoe komt het dat je vroeger helemaal niet misselijk werd, terwijl je maag zich nu al omkeert als je alleen maar naar de achtbaan kijkt?

Waarom kun je minder goed tegen achtbanen als je ouder wordt?

Misschien is het bij jou niet zo heftig als het voorbeeld in de inleiding, maar veel mensen worden sneller misselijk in de achtbaan als ze ouder worden. Wetenschappers noemen die misselijkheid bewegingsziekte. Hetzelfde gebeurt als je misselijk wordt als bijrijder wanneer de bestuurder een snelle bocht maakt. Of wanneer je snel achter elkaar veel rondjes draait. Als je ouder wordt, krijg je vaak sneller last van bewegingsziekte. Dit heeft met verschillende dingen te maken.

  • Je evenwicht wordt minder goed vanaf je vijfendertigste levensjaar.
  • Verder spelen je gemoedstoestand, hormonen en medicijngebruik een rol.

Specifiek voor de bewegingsziekte in de achtbaan geldt ook nog

  • Als volwassene ben je je meer bewust van de mogelijke gevaren in de achtbaan, waarop je lichaam reageert met misselijkheid.
  • Je hebt de laatste jaren waarschijnlijk minder vaak in een achtbaan gezeten. Je hebt dus minder achtbaanervaringen in de laatste tijd.

Bewegingsziekte

Bewegingsziekte bestaat uit een combinatie van symptomen die ontstaan als je lichaam bewegingen ondergaat die het totaal niet gewend is. Bekende voorbeelden zijn wagenziekte, zeeziekte en luchtziekte. De bekendste symptomen zijn:

  • Misselijkheid
  • Braken
  • Heftig zweten
  • Bleek worden

Hoe werkt je evenwicht?

Je evenwicht is een ingewikkeld geheel van verschillende samenwerkende onderdelen. Het evenwichtsorgaan in je oor speelt een belangrijke rol. Dit orgaan meet versnellingen en verandering van richting van je lichaam. Die informatie wordt doorgegeven aan de hersenen. Ook je ogen zijn een onderdeel van je evenwicht. Probeer maar eens op een been te gaan staan met je ogen dicht. Het is dan veel lastiger om je evenwicht te bewaren. Als laatste krijgen je hersenen ook nog informatie van je spieren en pezen over de positie van je lichaam in de ruimte.

De informatie van je ogen, evenwichtsorgaan en je spieren en je pezen komt dus samen in je hersenen. Als die informatie niet met elkaar overeen komt, raakt het evenwichtscentrum in je hoofd in de war. Bijvoorbeeld als je een boek leest in de auto. Je ogen kijken naar de stilstaande pagina’s, maar je evenwichtsorgaan registreert dat je lichaam zich met hoge snelheid verplaatst. Hierdoor kun je misselijk worden.

Waarom kunnen kinderen wel goed tegen de achtbaanrit?

Als kind hield je van de spanning van de achtbaan. Je leefde voor heftige sensaties. Daarom vinden kinderen pretparken ook zo geweldig. Maar als je ouder wordt, ga je nadenken. Een stemmetje in je hoofd zegt dan:

Ik val straks wel mooi vijftig meter naar beneden.

Je brein en je lichaam reageren hierop met een stressreactie. Je wordt een beetje angstig en bereid je voor op het misselijke gevoel wat je al eerder mee hebt gemaakt. Dat kan ervoor zorgen dat je ook daadwerkelijk misselijk wordt. Kinderen hebben die ervaringen nog niet, die denken niet na over de gevolgen van zo’n achtbaanrit. Als volwassene doe je dat wel.

Minder achtbaanervaringen

Als volwassene zit je minder vaak in de achtbaan dan als kind. Je gaat niet meer zo vaak naar een pretpark. Of je moet op de tassen van je kinderen letten. Langzaamaan vergeten je brein en je lichaam de achtbaanervaringen die je als kind hebt opgedaan. Ga je voor het eerst in jaren weer in de achtbaan zitten, dan reageert je lichaam hier heftiger op dan toen je als kind wel tien keer achter elkaar in de achtbaan ging.

Je kunt het evenwichtscentrum in je hoofd trainen

Je kunt het evenwichtscentrum in je hoofd trainen. Zo heeft onderzoek onder balletdansers (die de hele tijd rondjes draaien) uitgewezen dat dit evenwichtscentrum in hun hersenen kleiner is dan dat bij de gemiddelde mens. Ze oefenen heel vaak het ronddraaien, zodat ze uiteindelijk geen last meer hebben van bewegingsziekte. Je kunt op die manier ook je achtbaanervaring uitbreiden. Maar daar zijn wel aardig wat achtbaanritjes voor nodig.

Vrouwen hebben vaker last van bewegingsziekte

Het lijkt erop dat hormonen een rol spelen bij bewegingsziekte. Zeker vrouwen tussen de 25 en 30 jaar hebben vaker last van bewegingsziekte dan mannen van dezelfde leeftijd. En als je bewegingsziekte eenmaal hebt, raak je het niet zomaar kwijt. Je kunt pilletjes innemen tegen bewegingsziekte, maar het beste advies is om de bewegingen die bij jou bewegingsziekte veroorzaken zoveel mogelijk te vermijden.

Tips om niet misselijk te worden in de achtbaan

  • Begin rustig: kies een achtbaan die niet te snel gaat, niet over kop gaat en niet te diep en te snel naar beneden valt. Je kunt het dan langzaam opbouwen.
  • Voorkom misselijkheid door voldoende te ontbijten, maar vermijd daarbij vet voedsel. Eet niet kort voor de achtbaanrit en drink zeker geen koolzuurhoudende drankjes vlak voordat je instapt. Die zorgen ervoor dat je maag uitzet, waardoor je sneller misselijk wordt.
  • Kijk waar je heen gaat: richt je ogen op het karretje of de baan voor je. Zo kun je je evenwichtsorgaan voorbereiden op wat er gaat komen. Daardoor raakt je evenwichtsorgaan minder snel van slag.
  • Gillen tijdens de achtbaanrit helpt om de spanning uit je lichaam te laten verdwijnen.
  • Bekijk de achtbaan voordat je instapt. Dit kan vaak online via een filmpje van het pretpark of gewoon vanaf de grond voordat je instapt.

Bronnen: RTL-nieuws, Thuisarts.nl, Volkskrant.nl, Efteling.com, Stannah.nl, Destandaard.be

6 reacties
  1. Nicky zegt

    Achtbanen vind ik doodeng! Daar ga ik echt niet in. Ik word al misselijk op een schommel. En inderdaad; dat had ik vroeger niet.

  2. Saralien zegt

    Haha, ik ook niet hoor. Meestal pas ik op de tassen beneden als de kinderen in een of ander eng ding gaan 🙂

  3. Naomi zegt

    Brrr. Ik word al bijna misselijk als ik dit artikel lees. Serieus, ik vóel gewoon de stress van een achtbaan. En nee, ik houd er niet van. Als kind al niet. Schoolreis? Geef de tassen maar aan mij en gaan jullie maar lekker.

  4. Daantje zegt

    Ik vind achtbanen heerlijk. Wij gaan ook meerdere keren per jaar naar pretparken, dus in mijn geval is het nooit lang geleden dat ik in een achtbaan heb gezeten. Hopelijk krijg ik er dan geen last van, want dat zou ik echt jammer vinden!

  5. nicole zegt

    Ik ga er gewoon niet in : ) Ik pak problemen graag bij de wortel aan!

    1. Saralien zegt

      🙂

Geef een antwoord

Je emailadres wordt niet getoond op de site

Dank je wel!